Praca sezonowa to cenne doświadczenie zawodowe oraz możliwość uzyskania dodatkowych dochodów. Aby jednak uniknąć problemów i zapewnić sobie spokojne rozliczenie w Polsce, warto zadbać o kilka istotnych kwestii jeszcze przed wyjazdem.
Najważniejsze obowiązki przed powrotem:
Dokumenty potwierdzające zatrudnienie:
-
umowa o pracę wraz ze świadectwem pracy,
-
ostatni odcinek wypłaty (w tym ekwiwalent za niewykorzystany urlop),
-
zaświadczenie o uzyskanych dochodach i odprowadzonych podatkach.
Rozliczenie podatkowe za granicą
Należy sprawdzić, czy w państwie, w którym wykonywana była praca, istnieje możliwość ubiegania się o zwrot części zapłaconego podatku.
Sprawy administracyjne:
-
zgłoszenie wyjazdu z adresu zameldowania (jeżeli pracownik był tam zameldowany),
-
zamknięcie rachunku bankowego, jeżeli nie będzie on dalej wykorzystywany,
-
uregulowanie wszelkich zaległości finansowych (np. mandatów, czynszów, rachunków).
Przechowywanie dokumentów
Wszystkie dokumenty związane z zatrudnieniem i rozliczeniami należy zachować – będą one niezbędne do prawidłowego wypełnienia zeznania podatkowego w Polsce.
Należy pamiętać, że osoby posiadające rezydencję podatkową w Polsce (tj. przebywające tu ponad 183 dni w roku lub mające tu centrum interesów życiowych) są zobowiązane do wykazania w zeznaniu podatkowym również dochodów uzyskanych za granicą.
Dobrze przygotowany powrót oznacza mniej komplikacji formalnych i sprawniejsze rozliczenie podatków.